Αγαπητοί γονείς,

Σας καλωσορίζουμε στην ιστοσελίδα του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 1ου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου &Δημοτικού Σχολείου Κατερίνης. Η ιστοσελίδα αυτή αποβλέπει στην άμεση ενημέρωσή σας, γιατί πιστεύουμε πως ο ενημερωμένος γονέας είναι πιο χρήσιμος και πιο ενεργός στην σχολική κοινότητα. Θα χαρούμε να μας βοηθήσετε στην προσπάθειά μας αυτή στέλνοντάς μας παρατηρήσεις, σχόλια, κείμενα, άρθρα, links στην ηλεκτρονική μας διεύθυνση:1odimotikokaterinis@gmail.com. Ελπίζουμε να γίνει αφορμή για μεγαλύτερη συνεργασία και περισσότερη συμμετοχή όλων των γονέων, μαθητών και εκπαιδευτικών του σχολείου μας.

Επιστροφή στα θρανία από την παραλία! Ποιες συμβουλές πρέπει να ακολουθήσουμε για ομαλή προσαρμογή;



Καλοκαιρινές διακοπές…τέλος! Πολλές οικογένειες επισκέφθηκαν κάποιο νησί, πήγαν σε κάποιο εξοχικό, χαλάρωσαν και πέρασαν στιγμές ηρεμίας και ξεγνοιασιάς. Η επιστροφή στην εργασία είναι κάτι δύσκολο για εμάς τους ενήλικες, πόσο μάλλον για τα παιδιά, τα οποία καλούνται να προσαρμοστούν στην πραγματικότητα του σχολείου μετά από μια συνεχή περίοδο ανεμελιάς και παιχνιδιού.
Πολλοί γονείς διερωτούνται προς τα τέλη του καλοκαιριού τι μπορεί να κάνουν για να βοηθήσουν τόσο τους ίδιους όσο και τα παιδιά τους να μπουν σε πρόγραμμα για να γίνει η καθημερινότητα της οικογένειας εύκολη. Κυρίως οι γονείς θα πρέπει να θυμηθούν την παλιά γνώριμη αλλά…απαιτητική συνταγή της οριοθέτησης για να μπορεί η οικογενειακή ατμόσφαιρα να διακατέχεται από συναισθήματα αμοιβαίου σεβασμού, αποδοχής των συναισθημάτων και επικοινωνίας παρά από αρνητικά συναισθήματα όπως θυμός και απειλές.

Τι είναι οριοθέτηση και σε τι ωφελεί;


Η οριοθέτηση έχει στόχο να καλλιεργήσει στο παιδί αυτό που λέμε «συνείδηση». Η συνείδηση θα του δείξει μια μέρα το δρόμο για τη συμπεριφορά που δεν πρέπει να έρχεται σε αντίθεση με τα δικαιώματα των άλλων. Ουσιαστικά καλλιεργεί στο παιδί την υπευθυνότητα. Η οριοθέτηση λαμβάνει υπόψη τη συναισθηματική ζωή του παιδιού, την καθημερινότητα του, καθώς και τους στόχους και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει στα διάφορα στάδια ανάπτυξης του. Είναι η μέθοδος που βοηθάει τα παιδιά να γίνουν υπεύθυνα και σταδιακά ανεξάρτητα.
Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους ένας γονέας θα πρέπει να χρησιμοποιεί όρια και να φροντίζει να εφαρμόζει μια καλή οριοθέτηση σε όλους τους τομείς της συνδιαλλαγής του με το παιδί. Καταρχήν, τα όρια θα πρέπει να χρησιμοποιούνται διότι λειτουργούν προληπτικά, δηλαδή προβλέπουν τι θα συμβεί μετά από μια ενδεχόμενη «παραβίαση» τους και επομένως προλαβαίνουν δυσάρεστες καταστάσεις και συγκρούσεις. 
 Έτσι αν μια συμπεριφορά «ξεφύγει από τα όρια», δεν προκαλείται θυμός και έντονες συγκρούσεις (όπως συμβαίνει με τις τιμωρίες οι οποίες έρχονται ξαφνικά μετά από το παράπτωμα και επιβάλλονται από το γονέα με θυμό). Συνεπώς το παιδί ξέρει τι το περιμένει αν ενεργήσει με έναν τρόπο διαφορετικό από όσα έχουν προσυμφωνηθεί. Με αυτό τον τρόπο τα όρια οικοδομούν τον αμοιβαίο σεβασμό και το ενδιαφέρον το ενός για τον άλλο και αφήνουν στο παιδί το περιθώριο να αλλάξει τη συμπεριφορά τους προκειμένου να ικανοποιηθούν οι ανάγκες του.
 Ενώ οι τιμωρίες και οι απειλές τονίζουν τον ανάρμοστο τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρθηκε, τα όρια εστιάζουν στην ικανότητα του παιδιού να κάνει πιο εποικοδομητικές επιλογές. Επιπλέον τα όρια δεν απειλούν τη συναισθηματική ασφάλεια στις σχέσεις, εφόσον τίθενται μέσα σε μια ατμόσφαιρα αγάπης, αποδοχής και σεβασμού. Είναι μια συνεχής μαθησιακή διαδικασία που βοηθάει τα παιδιά να αποκτήσουν σταδιακά εσωτερικό έλεγχο. 
Στοχεύουν στην ομαλή κοινωνικοποίηση του παιδιού, δηλαδή στην επίτευξη της ισορροπίας ανάμεσα στην ανάγκη να απαιτεί από τους άλλους και στην ικανότητα του να αναγνωρίζει και να ανταποκρίνεται σε όσα απαιτούν οι άλλοι από αυτό. Λαμβάνει υπόψη τη συναισθηματική ζωή του παιδιού, την καθημερινότητα του, τους στόχους και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει κάθε παιδί στα διαφορετικά στάδια της ανάπτυξης του. 
Ο ενήλικας ενθαρρύνει το παιδί να λύνει μόνο του τα προβλήματα του, αποφεύγοντας να το προστατεύει και χωρίς να παίρνει την ευθύνη για τα πράγματα που αφορούν στον ίδιο. Παρακινεί το παιδί να παίρνει μόνο του αποφάσεις και να δοκιμάζει τη σχέση των πράξεων του και των συνεπειών τους.


Πρακτικές και χρήσιμες συμβουλές για την έναρξη της σχολικής χρονιάς με την βοήθεια της οριοθέτησης


  • Ηλεκτρονικές συσκευές με μέτρο!
Σταδιακός περιορισμός και προ συμφωνία με τα παιδιά μας πότε και πόσο μπορούν να χρησιμοποιούν τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και την τηλεόραση. Για παράδειγμα, τα παιδιά δεν θα μπορούν να μείνουν μπροστά από ηλεκτρονικά παιχνίδια και τηλεόραση μετά τις 9 το βράδυ.

  • Ώρα για νυχτερινό ύπνο!

Μπορεί το καλοκαίρι τα παιδιά να κοιμούνται οποιαδήποτε ώρα αλλά σταδιακά θα πρέπει να κοιμούνται νωρίτερα και να ξυπνούν το επόμενο πρωί νωρίτερα. Άρα, μπείτε πάλι σταδιακά στο χειμερινό ωράριο. Θέστε με προ συμφωνία με τα παιδιά ας μια συγκεκριμένη ώρα για νυχτερινό ύπνο και τηρήστε την.

  • Υγιεινή διατροφή…περιορισμός στις ατασθαλίες!

Το καλοκαίρι τα παιδιά τρώνε ανθυγιεινά σνακ, παγωτά και άλλα τα οποία έχουν περισσότερη ζάχαρη και τα κάνουν να είναι περισσότερο υπερκινητικά. Προσπαθήστε με την οριοθέτηση και το πρόγραμμα να περιορίσετε τα πολλά γλυκά και να τα αντικαταστήσετε με πιο υγιεινές συνήθειες.

  • Ώρα για διάβασμα

Σημαντικό είναι να υπάρξει σταθερότητα από την αρχή της σχολικής χρονιάς στις ώρες διαβάσματος και στην τοποθεσία διαβάσματος. Για τα μικρά παιδιά διαβάζουμε μετά το σχολείο για να είναι το απόγευμα ελεύθερο για παιχνίδι. Είναι ωφέλιμο να χρησιμοποιείται τη δεξιότητα της ανταμοιβής όταν τα παιδιά υλοποιούν τους στόχους του προγράμματος. Και μην ξεχνάμε ότι ανταμοιβή δεν είναι τα υλικά αγαθά αλλά κοινωνικού τύπου δραστηριότητες.

  • Διαχείριση χρόνου

Τα παιδιά λειτουργούν καλύτερα με δομή, ρουτίνα και σταθερό πρόγραμμα ημέρας. Είναι δηλαδή ωφέλιμο να υπάρχει ξεκάθαρο πρόγραμμα σχολικών και εξωσχολικών δραστηριοτήτων. Ρεαλιστικό βέβαια και όχι υπερφορτωμένο. Δηλαδή, να υπάρχει ώρα για διάβασμα, ώρα για παιχνίδι στο σπίτι, ώρα για παιχνίδι με φίλους, ώρα ποδοσφαίρου, ώρα μπαλέτου κτλ. Ο χρόνος να είναι καταμερισμένος ισομερώς. Δηλαδή, το παιχνίδι να έχει επαρκή χρόνο. Μην ξεχνάμε τα παιδιά σε αυτή την τρυφερή ηλικία έχουν ανάγκη από παιχνίδι. Επίσης, σημαντικό οι γονείς είναι να μεριμνήσουν τα παιδιά τους να κοιμούνται να ξεκουράζονται αρκετά. Ένας καλός ύπνος βοηθάει να έχουν τα παιδιά μας καλύτερη επίδοση στο σχολείο.

  • Οργάνωση γραφείου

To γραφείο για διάβασμα να είναι ένα μέρος ήρεμο, χωρίς απόσπαση προσοχής και βέβαια χωρίς πολλά αντικείμενα στην επιφάνεια. Να είναι φωτεινό και άνετο αλλά να μην βλέπει στο παράθυρο. Οργανώστε το λοιπόν έξυπνα, βάλτε χρώμα για να γίνει πιο χαρούμενο για το παιδί.

  • Reunion με…συμμαθητές

Οργανώστε μια συνέρευση με τους αγαπημένους φίλους και συμμαθητές του. Είναι σημαντικό να θυμηθούν τα παλιά, να παίξουν όπως έπαιζαν κατά τη διάρκεια του χρόνου στο σχολείο έτσι ώστε η μετάβαση στο σχολείο να είναι πιο εύκολη.

Του Ανδρέα Γ. Δημητρίου,
(Εγγεγραμμένος Εκπαιδευτικός/Σχολικός Ψυχολόγος)
ademetrioucy@hotmail.com

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δεκαδικό ανάπτυγμα ενός αριθμού

Άμεσο και Έμμεσο Αντικείμενο

Εμπρόθετοι προσδιορισμοί

Πότε βάζουμε κόμμα

Ρήμα, Υποκείμενο, Κατηγορούμενο, Αντικείμενο

Δικατάληκτα επίθετα

Αποχαιρετιστήριο μήνυμα της δασκάλας του ΣΤ`1 Πεδεκίδου Ευμορφύλη προς τους μαθητές της

Επιρρήματα

"Καφεδάκι για καλό σκοπό"